Mrozy i zamiecie śnieżne

Mrozy to temperatury powietrza poniżej 0o C które mogą spowodować:

wychłodzenie organizmu,

odmrożenia,

zamarznięcie ludzi,

trudności w komunikacji i gospodarce.

Wielkie opady śniegu, nagłe ataki mrozu, burze i huragany mogą sparaliżować życie w wielu – szczególnie małych miejscowościach przez izolację całych osiedli lub gospodarstw domowych. Mogą wystąpić braki w dostawie wody, energii elektrycznej oraz zakłócenia w funkcjonowaniu transportu. Mając tego świadomość, możesz zabezpieczyć siebie i swoją rodzinę przed tego rodzaju klęskami żywiołowymi, przygotowując się do nich z odpowiednim wyprzedzeniem.

Bądź przygotowany na wystąpienie śnieżyc, zawiei i zamieci:

  • słuchaj i oglądaj prognozy pogody i komunikaty w RTV oraz w Internecie;
  • zgromadź środki przydatne w czasie zimy:
    • zapasowe baterie do radia przenośnego oraz do latarek,
    • żywność, która nie wymaga gotowania,
    • zapas wody do picia i do celów sanitarnych,
    • sól kamienną, piasek, łopaty,
    • zapas opału,
    • zastępcze źródła światła i w miarę możliwości ogrzewania.
  • przygotuj mieszkanie lub dom do zimy:
    • uszczelnij ściany i poddasze,
    • uszczelnij drzwi i okna,
    • w miarę możliwości zainstaluj okiennice (rolety zewnętrzne),
  • wybierając się w trasę przygotuj zimowy zestaw samochodowy, tj . łopatkę do śniegu, radio zasilane na baterie, migające światło, racje żywnościowe, rękawice, czapkę, koc, linę holowniczą, łańcuchy na koła, pojemnik z piaskiem, kable do akumulatora, mapę.

Co robić w czasie zimowej burzy i dużych mrozów ?

  • noś ubranie składające się z wielu warstw i luźne. Zewnętrzna odzież powinna być łatwa do zdjęcia i wodoodporna,
  • uważaj na przemęczenie, w czasie mrozów doprowadzić to może do zadyszki – a nawet do ataku serca,
  • obserwuj czy nie występują objawy odmrożeń (szczypanie, pieczenie, utrata czucia, biały lub jasny kolor pojawiający się na końcach palców rąk i stóp, oraz małżowin usznych i na czubku nosa).

Pierwsza pomoc w przypadku odmrożenia

zwłaszcza, gdy odmrożona część ciała jest jeszcze blada – polega na możliwie szybkim przywróceniu w niej krążenia krwi. Najlepsze i najskuteczniejsze są kąpiele wodne kończyn w coraz wyższej temperaturze – najpierw 20-25 st.C, a po kilku minutach 38-40 st. C.

Po takiej kąpieli wodnej odmrożone miejsca można lekko nacierać spirytusem salicylowym – aż do zaróżowienia skóry. Następnie należy założyć suchy jałowy opatrunek z grubą warstwą waty.

Odmrożonych miejsc nie należy nacierać śniegiem – ponieważ może to spowodować uszkodzenie zmarzniętych tkanek.

Obok chłodnego powietrza do powstania odmrożenia przyczynia się wiatr i wilgoć dlatego, że są doskonałymi przewodnikami ciepła i sprawiają, że oziębianie tkanek następuje bardzo szybko.

Natomiast tzw. „suche zimno” znoszone jest przez człowieka z mniejszą szkodliwością.

  • oszczędzaj zapasy paliwa przez stopniowe obniżanie temperatury w domu i okresowe wyłączanie ogrzewania w niektórych pomieszczeniach,
  • jeżeli używasz piecyków, zapewnij wentylację pomieszczeń,
  • jeśli masz gospodarstwo rolne, zabezpiecz inwentarz i paszę przed zamarznięciem,
  • pamiętaj – przed wyjściem z domu na zewnątrz nie pij alkoholu, nie wychodź z zabawy (dyskoteki) – jeśli masz do przebycia więcej niż 500 metrów – szczególnie jeśli jest to słabo uczęszczany odcinek drogi lub obszar poza miastem. Po wypiciu alkoholu – następuje uczucie ciepła, słabość i senność – co może doprowadzić do zaśnięcia na mrozie i śmierć,
  • innym zagrożeniem w czasie zimy to załamanie się lodu i utonięcia – podczas jazdy na łyżwach lub podczas chodzenia po zamarzniętych zbiornikach wodnych. Nacisk na lód podczas jazdy na łyżwach zwiększa się kilkakrotnie. Pamiętaj ! – przy brzegu zbiornika wodnego lód może wytrzymać ciężar ciała , a załamać się może kilka metrów od brzegu – gdzie jest szczególnie trudno pomóc tonącemu. Lodowata woda po kilkunastu minutach jest zabójcza dla organizmu człowieka.

PAMIĘTAJ, że jedną z wielu przyczyn ofiar śmiertelnych w zimie jest niewłaściwe przygotowanie pojazdu do sezonu zimowego oraz brak znajomości postępowania na wypadek unieruchomienia pojazdu lub zabłądzenia podczas podróżowania.