Podstawowe Informacje Dotyczące MCZK Siemianowice Śląskie
SIEDZIBA MIEJSKIEGO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego ul. Pułaskiego 2 41 – 100 Siemianowice Śląskie tel. (32) 220 – 01 – 80 (tel. całodobowy – 7 dni w tygodniu) fax. (32) 220 – 43 – 59 e-mail: mczk@um.siemianowice.pl
ZADANIA MIEJSKIEGO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO:
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz centrami zarządzania kryzysowego miast sąsiednich;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- dokumentowanie działań podejmowanych przez MCZK;
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
- określanie zagrożeń związanych z rozwojem cywilizacyjnym lub siłami natury oraz udział w planowaniu zapobiegania tym zagrożeniom na obszarze miasta;
- opracowywanie programów i planów w zakresie zarządzania kryzysowego, w tym opracowanie i aktualizacja procedur postępowania;
- realizowanie zadań z zakresu planowania cywilnego i ochrony infrastruktury krytycznej;
- realizowanie strategii wojewódzkiej zgodnie z przyjętymi zadaniami reagowania kryzysowego i planami ratowniczymi;
- prowadzenie działań organów i sił OC miasta podczas prowadzenia akcji ratunkowych w obliczu nadzwyczajnych zagrożeń środowiska i klęsk żywiołowych;
- współdziałanie z Policją, Państwową Strażą Pożarną, Strażą Miejską oraz innymi podmiotami w realizacji zadań na rzecz ochrony ludności;
- sporządzanie rocznych ocen na temat stanu bezpieczeństwa w mieście;
- zorganizowanie i utrzymywanie systemu łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współudział w akcjach o charakterze społecznym organizowanych na terenie miasta;
- przyjmowanie zawiadomień o organizacji zgromadzeń.
DO ZADAŃ MIEJSKIEGO CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO NALEŻY PONADTO:
- zbieranie informacji i składanie codziennych raportów Prezydentowi Miasta oraz do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego o :
- stanie porządku publicznego,
- sytuacji pożarowej,
- sytuacji w sieciach gazowych,
- sytuacji w sieciach ciepłowniczych,
- sytuacji w sieciach wodno – kanalizacyjnych,
- sytuacji w sieciach telekomunikacyjnych,
- sytuacji w energetyce,
- sytuacji w służbie zdrowia,
- sytuacji w zasobach komunalnych.
- utrzymywanie stałej łączności radiowej z Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- koordynowanie prac związanych z „Akcją Zima”oraz utrzymaniem czystości w mieście i osiedlach;
- przekazywanie uzyskanych informacji o awariach, niedociągnięciach i nieprzewidywalnych wydarzeniach odpowiednim służbom ratowniczym i komunalnym;
- przyjmowanie meldunków o sposobie realizacji przekazanych do rozpoznania i wykonania spraw wymagających interwencji oraz ich ewidencjonowanie;
- powiadamianie Prezydenta Miasta o szczególnie niebezpiecznych zdarzeniach i wykonywanie jego poleceń w zakresie alarmowania kierowniczej kadry Urzędu Miasta i ludności;
- powiadamianie w trybie alarmowym wskazanych przez Prezydenta Miasta pracowników Urzędu Miasta o konieczności stawienia się w miejscu pracy;
- gromadzenie, przetwarzanie oraz aktualizacja bazy danych na potrzeby zarządzania kryzysowego oraz MCZK;
- w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej lub wyższych stanów gotowości obronnej rozwijanie centrum dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.