Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego pod policyjną lupą

Dzisiaj, 22 stycznia br. policjanci ruchu drogowego prowadzą działania pn. „Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego”. Piesi i rowerzyści to najmniej chronieni uczestnicy ruchu drogowego i niejednokrotnie stają się ofiarami tragicznych wypadków. Głównym celem działań jest troska o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, ale mundurowi będą zwracać uwagę na każde zachowanie niezgodne z prawem.

Genezą policyjnych działań „Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego” jest troska o bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i motorowerzystów– tych użytkowników dróg, którzy w żaden sposób nie są chronieni nadwoziem pojazdu, a wręcz są zagrożeni kontaktem z nim.

Działania „NURD” wpisują się w szereg zadań realizowanych przez Policję na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nadzorem objęte zostały miejsca, które są szczególnie niebezpieczne dla pieszych. Policyjna akcja rozpoczęła się punktualnie o godz. 6.00 i będzie trwała do godz. 22.00.

W 2019 roku na Śląsku odnotowano 796 wypadków drogowych z udziałem pieszych. W 2020 roku wypadków był zauważalnie mniej – odnotowano 690 takich zdarzeń. Jednak pomimo mniejszej liczby wypadków, zginęło w nich więcej pieszych – aż 67 (w 2019 roku zginęło 60 pieszych). Trzeba więc pamiętać, że zagrożenie wypadkami ciągle jest realne.

Przypominamy, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, powinien zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto, jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

Apelujemy także do niechronionych uczestników ruchu drogowego o rozsądek na drodze oraz używanie elementów odblaskowych w trosce o własne bezpieczeństwo nie tylko poza obszarem zabudowanym, ale na wszystkich nieoświetlonych drogach, także w obszarze zabudowanym. Korzystanie z elementów odblaskowych kilkukrotnie zwiększa widoczność pieszego czy rowerzysty, przez co kierujący pojazdem ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania, omijania bądź hamowania.