Zaufał „pracownikowi banku” – stracił 70 tys. zł
Kolejny raz skrupulatnie zbierane oszczędności dosłownie przez 1 kliknięcie, trafiły na konto oszustów podszywających się pod pracowników banku. Pomimo, iż pokrzywdzony próbował zweryfikować czy ma do czynienia z prawdziwymi przedstawicielami banku, ich metody zwyciężyły i zdobyli jego zaufanie. Zachęcamy, aby zapoznać się z ostrzeżeniami przed oszustami umieszczonymi na stronach Państwa banku. Apelujemy o nieudostępnianie danych umożliwiających obsługę konta internetowego.
Nie jest prawdą, że ofiarami oszustów padają tylko seniorzy. W wielu przypadkach osoby młode, które doskonale obsługują się internetem i czerpią z niego wiedzę, dają się również nabrać oszustom.
Tym razem przestępcy na celowniku mieli 32-latka, do którego zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku. Ostrzegła, że na jego koncie wykryto podejrzany przelew i dlatego bank zablokował jego konto i powiadomił o tym Policję. Do rozmowy włączyła się druga „przedstawicielka banku”, która to również potwierdziła. Obie wypytywały go o stan pieniędzy na koncie. Kobieta powiedziała, że aby odzyskać pieniądze, musi mu założyć nowe konto, na które ma przelać swoje oszczędności. 32-latek był ostrożny i powiedział, żeby kobieta oddzwoniła do niego z telefonu stacjonarnego banku. I rzeczywiście na wyświetlaczu komórki widniał telefon banku. Siemianowiczanin nie był świadomy, że oszuści wykorzystują słabe strony GSM i z łatwością wpisują dane podmiotów, pod które się podszywają. Tym sposobem uśpili jego czujność i zrobił on przelew na podane konto w kwocie blisko 70 tysięcy złotych. Fałszywa pracownica banku chciała, aby był jeszcze na linii, ale się rozłączył. Żona pokrzywdzonego zadzwoniła na infolinię banku i dowiedziała się, że jest to oszustwo.
Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem przygotowanym przez Komendę Główną Policji, FinCERT.pl – BCC ZBP, Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, gdzie opisane są metody działania oszustów podszywających się pod banki.
Przykładowe rozmowy fałszywych pracowników banku:
– Dzień dobry, czy potwierdza Pani przelew na kwotę 800 złotych dla Pana Dariusza?…Nie? W takim razie musimy szybko go zablokować. Proszę zainstalować aplikację xxx, to pomogę Pani rozwiązać ten problem;
– Witam serdecznie, jestem pracownikiem banku i kontaktuję się z Panem, ponieważ widzę, że z Pana konta 15 minut temu próbowano wykonać transakcję na rachunek xxx, który w naszym systemie znajduje się na czarnej liście. Proszę mi podać swój NIK (nick/login);
– Jestem pracownikiem działu technicznego i zajmuję się bezpieczeństwem naszych klientów. Dzwonię do Pani, ponieważ Pani środki, w kwocie 870 złotych, zostały zablokowane. Aby je odblokować zadzwonię do Pani za kilka minut i zaloguje się Pani przy mnie na swój rachunek.
Autor:
-
Tatiana Lukoszek, KM Policji