mObywatel ułatwia składanie wniosku o dowód

Grafika przedstawia smartfon z otwartą aplikacją mObywatel Ministerstwa Cyfryzacji oraz dowód osobisty Rzeczypospolitej Polskiej z przykładowymi danymi. Na dole znajduje się napis: „mObywatel a dowód osobisty – informacja Wydziału Spraw Obywatelskich, Siemianowice Śląskie”. Obraz ilustruje możliwości aplikacji w zakresie składania wniosku o dowód osobisty i dodawania zdjęcia.
Aplikacja mObywatel ułatwia składanie wniosków o dowód osobisty – najnowsza aktualizacja pozwala dodać własne zdjęcie do wniosku

Od jakiegoś czasu wszyscy możemy korzystać z narzędzi przygotowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji w postaci aplikacji mObywatel. Umożliwia ona korzystanie z wielu usług publicznych online związanych z dowodem osobistym, w tym m.in.:

  • uzyskanie dowodu dla siebie,
  • sprawdzenie, czy dowód osobisty jest gotowy,
  • unieważnienie dokumentu,
  • zgłoszenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych (kradzież tożsamości).

Nowa funkcja – zdjęcie do dowodu w aplikacji mObywatel

Najnowsza aktualizacja aplikacji mObywatel pozwala na samodzielne wykonanie i załączenie fotografii do wniosku o wydanie dowodu osobistego.
Oznacza to, że w trakcie składania wniosku można:

  • zrobić zdjęcie telefonem,
  • dodać do wniosku plik elektroniczny z już wykonaną fotografią.

Aplikacja prowadzi użytkownika krok po kroku przez proces i pomaga w odpowiednim wykadrowaniu zdjęcia.

Weryfikacja fotografii w urzędzie

Warto pamiętać, że ostateczna weryfikacja zdjęcia do dowodu osobistego następuje w urzędzie i jest dokonywana przez pracownika przyjmującego wniosek. To urzędnik decyduje, czy fotografia spełnia wymogi prawne i czy może zostać umieszczona w dowodzie osobistym.

Jak poprawnie wykonać zdjęcie do dowodu osobistego?

Jednym z podstawowych warunków jest aktualność zdjęcia oraz jego wykonanie:

  • na jasnym, jednolitym tle,
  • przy równomiernym oświetleniu.

Aplikacja mObywatel nie sprawdza jakości tła – należy więc zadbać o to samodzielnie samodzielnie i wykonać zdjęcie w odpowiednio przygotowanym miejscu.

Ważne terminy przy składaniu wniosku elektronicznego
Przypominamy, że wniosek o wydanie dowodu złożony w formie elektronicznej będzie oczekiwał 30 dni w urzędzie, do którego został skierowany. W tym czasie należy złożyć odciski palców i wzór podpisu. Po upływie terminu procedurę trzeba rozpocząć od nowa.

Autor:

  • Biuro Prasowe

    Piotr Pindur

    p_pindur@um.siemianowice.pl

    (32) 7605306

  • Karina Chrzanowska | Wydział Spraw Obywatelskich UM Siemianowice Śląskie

wprowadzający: Piotr Pindur
foto: Ilustracja stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji (ChatGPT)