Dostępność

1. Prawo

– Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

– Ustawa z dnia 8 maja 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

2. Koordynatorzy dostępności

Koordynatorzy oraz Zespół do spraw dostępności

1.Pelka Aneta – koordynator do spraw dostępności architektonicznej,

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 10, II piętro, pokój nr 21,

telefon 32 760 52 15

2.Fisior Adam – koordynator do spraw dostępności cyfrowej,

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Michałkowicka 105, II piętro, pokój nr 55,

telefon 32 760 54 30

3.Miland Sabina – koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej,

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Michałkowicka 105, I piętro, pokój nr 35,

telefon 32 760 54 45

Skład Zespołu do spraw dostępności:

Pelka Aneta – koordynator do spraw dostępności architektonicznej,

Fisior Adam – koordynator do spraw dostępności cyfrowej,

Miland Sabina – koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej,

Robak-Charchan Iwona – członek Zespołu,

Jończyk Katarzyna – członek Zespołu,

Mrozek Artur – członek Zespołu,

Sobieraj Anna – członek Zespołu,

Nos Krzysztof – członek Zespołu,

Merta Adrian – członek Zespołu,

Nieszporek Elżbieta– członek Zespołu.

Kontakt:

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie

ul. Michałkowicka 105, 41-103 Siemianowice Śląskie

e-mail: s_miland@um.siemianowice.pl

32 760 54 45

Do pobrania:

Zarządzenie w sprawie powołania Koordynatorów oraz Zespołu do spraw dostępności.

3. Informacja o zakresie działalności urzędu

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie to urząd administracji samorządowej, na czele którego stoi Prezydent Miasta Siemianowice Śląskie.

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie zajmuje się między innymi:

  1. w dziedzinie komunikacji: rejestracją pojazdów, wydawaniem prawa jazdy,
  2. w dziedzinie dróg: budową, remontami, oświetleniem dróg powiatowych, miejscami parkingowymi dla osób niepełnosprawnych,
  3. w dziedzinie edukacji: wypłatą stypendiów, nadzorem nad placówkami oświatowymi,
  4. w dziedzinie budownictwa: rejestracją dzienników budowy lub rozbiórki, wydawaniem decyzji dla inwestorów o pozwolenie na budowę,
  5. w dziedzinie spraw społecznych: współpracą z organizacjami pozarządowymi, poradnictwem dla osób z niepełnosprawnościami, nieodpłatną pomocą prawną, opieką nad dziećmi w wieku do lat 3, wydawaniem Kart Dużej Rodziny, Siemianowickiej Karty Rodzinnej 3 i więcej oraz Karty Seniora 60 plus, wypłatą świadczeń,
  6. w dziedzinie spraw obywatelskich: sprawami związanymi z meldunkiem i wydaniem dowodu osobistego,
  7. w dziedzinie spraw mieszkaniowych: przydziałem mieszkań, wynajmem lokali użytkowych.
  8. w dziedzinie spraw komunalnych: zezwoleniami na zbieranie/przetwarzanie/ wytwarzanie odpadów, opłatami za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  9. w dziedzinie rejestracji stanu cywilnego: rejestracją noworodków oraz zgonów,
  10. w dziedzinie ochrony środowiska: wydawaniem kart wędkarskich, dotacjami do zmiany ogrzewania oraz programem Czyste Powietrze.

Więcej informacji o zakresie działalności Urzędu znajduje się na stronie internetowej, w zakładce organizacja. Po kliknięciu na nazwę wydziału otworzy się jego strona www, na której znajdziecie Państwo m.in. dane teleadresowe wydziału, nazwiska pracowników i godziny obsługi mieszkańców.

Działalność Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie prowadzona jest w kilku budynkach rozmieszczonych na terenie Miasta pod następującymi adresami:

1. ul. Jana Pawła II 10 – główna siedziba Urzędu, gdzie swoje biuro ma Prezydent Miasta,
jego Zastępcy oraz Sekretarz i Skarbnik;

2. ul. Michałkowicka 105 (sprawy gospodarcze, komunalne i techniczne);

3. ul. Jana Pawła II 1 – Wydział Spraw Obywatelskich (wydawanie praw jazdy, dowodów rejestracyjnych oraz rejestracja pojazdów);

4. Al. Sportowców 1 – Urząd Stanu Cywilnego (sprawy rejestracji urodzeń, zgonów) oraz Wydział Edukacji (stypendia, nadzór nad placówkami edukacyjnymi);

5. ul. Fitznerów 3 – Wydział Kultury i Sportu, Biuro ds. Seniorów;

6. ul. Wyzwolenia 17 – Referat Świadczeń (zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i inne świadczenia).

Urząd jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach:

– w poniedziałek od 7.00 do 17.00,

– we wtorek, środę i czwartek od 8.00 do 16.00,

– w piątek od 8:00 do 14.00.

za wyjątkiem:

Referatu Świadczeń (ul. Wyzwolenia 17 – budynek Powiatowego Urzędu Pracy):

– w poniedziałek od 7.00 do 16.00,

– we wtorek, środę i czwartek od 7.00 do 14.00,

– w piątek od 7.00 do 13.00.

Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

Aby skutecznie komunikować się z naszym urzędem osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:

  • skorzystać z usługi tłumacza języka migowego dla osób uprawnionych;
  • skorzystać z systemu pętli indukcyjnych, które znajdują się w każdym budynku Urzędu. Pętle są w miejscach oznaczonych odpowiednim piktogramem, np. w Kancelariach Podawczych. Dysponujemy również pętlami przenośnymi. Każdy klient, który podczas załatwiania spraw urzędowych zgłosi pracownikowi Urzędu Miasta potrzebę skorzystania z pętli indukcyjnej otrzyma takie wsparcie.
  • skontaktować się osobiście w godzinach pracy Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie.
    Wybrani pracownicy urzędu, którzy zostali przeszkoleni w zakresie podstawowym PJM, nawiążą z Państwem kontakt i udzielą pomocy w rozeznaniu sprawy, z którą Państwo przyszliście. Wykaz osób udzielających wsparcia, w tym zakresie znajduje się w Kancelariach Podawczych Urzędu Miasta przy ul. Jana Pawła II 10 i Michałkowickiej 105.
  • Dodatkowa pomoc – będąc osobiście można też zwrócić się pisemnie o pomoc do portiera, który poprosi pracownika Urzędu posługującego się językiem migowym w zakresie PJM.

Portiernie znajdują się przy wejściach do każdego budynku Urzędu;

  • napisać pismo/złożyć wniosek i wysłać na adres: Urząd Miasta Siemianowice Śląskie,
    ul. Jana Pawła II 10, 41-100 Siemianowice Śląskie;
  • wysłać e-maila na adres: ratusz@um.siemianowice.pl;
  • skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej dzwoniąc na numer telefonu: +48 (32) 760 52 00.

Informacja dla osób z niepełnosprawnością ruchową i osób starszych:

  • przy każdym wejściu do budynku Urzędu Miasta zapewnione są miejsca parkingowe przeznaczone dla osób niepełnosprawnych,
  • w budynkach urzędu korytarze umożliwiają swobodne poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich.

Szczegółowe informacje dotyczące dostępności architektonicznej budynków Urzędu Miasta znajdą Państwo w Deklaracji dostępności.

Informacja dla osób niewidzących lub słabowidzących:

  • w budynkach urzędu korytarze są szerokie, oznaczone kontrastowymi kolorami i w miarę możliwości pozbawione są większych przeszkód.

Więcej informacji znajdą Państwo w Deklaracji dostępności.

4. Usługa tłumacza języka migowego

 – Tłumacz języka migowego na wniosek

Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mają prawo do skorzystania przy załatwianiu spraw w Urzędzie Miasta Siemianowice Śląskie z następujących usług:

  • pośrednictwa tłumacza PJM – polskiego języka migowego;
  • pośrednictwa tłumacza SJM – systemu językowo-migowego;
  • pośrednictwa tłumacza SKOGN, czyli tłumacza – przewodnika.

Usługa jest bezpłatna dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Aby skorzystać z pośrednictwa tłumacza, należy powiadomić o tym fakcie Urząd Miasta Siemianowice Śląskie na 3 dni przed planowanym dniem załatwienia sprawy w Urzędzie, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Zgłoszenia należy dokonać poprzez wypełnienie i złożenie WNIOSKU (dostępny na dole strony) w Kancelarii Podawczej Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie (ul. Jana Pawła II 10, 41-100 Siemianowice Śląskie), lub przesłanie go za pośrednictwem:

  • e-mail na adres ratusz@um.siemianowice.pl   
  • listu przesłanego drogą pocztową na adres Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 10, 41 – 100 Siemianowice Śląskie
  • faxu +48 (32) 760 52 80
  • platformy ePUAP

– Tłumacz języka migowego online

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie zapewnia bezpłatną usługę tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw urzędowych.

Dostęp do zdalnego tłumacza języka migowego zapewniamy na miejscu, w 2 siedzibach Urzędu oraz poprzez stronę internetową pod adresem:  https://tlumacz.migam.org/miasto_siemianowice_slaskie

Usługa umożliwia połączenia wideo z tłumaczem języka migowego za pośrednictwem urządzenia z kamerą.

Z tłumacza języka migowego on-line można skorzystać podczas wizyty w urzędzie, nie trzeba się specjalnie umawiać bądź można połączyć się z dowolnego miejsca w godzinach urzędowania
przez stronę internetową.

Urząd jest czynny:
w poniedziałek od 7 do 17, wtorek – czwartek od 8 do 16, piątek od 8 do 14.

Usługę zdalnego tłumacza języka migowego oferujemy w dwóch lokalizacjach Urzędu Miasta:

1. ul. Jana Pawła II 10,

2. ul. Michałkowicka 105.

Osoba chcąca skorzystać z usługi tłumacza powinna zgłosić się w pierwszej kolejności do Kancelarii Podawczych znajdujących się przy ul. Jana Pawła II 10 lub przy ul. Michałkowickiej 105.

Następnie poinformować pracowników o potrzebie skorzystania z tej formy kontaktu.
Pracownicy urzędu w parę minut udostępnią Państwu kontakt z tłumaczem języka migowego i pomogą w załatwieniu sprawy urzędowej.

Urząd Miasta Siemianowice Śląskie zajmuje się między innymi:

  1. w dziedzinie komunikacji: rejestracją pojazdów, wydawaniem prawa jazdy,
  2. w dziedzinie dróg: budową, remontami, oświetleniem dróg powiatowych, miejscami parkingowymi dla osób niepełnosprawnych,
  3. w dziedzinie edukacji: wypłatą stypendiów, nadzorem nad placówkami oświatowymi,
  4. w dziedzinie budownictwa: rejestracją dzienników budowy lub rozbiórki, wydawaniem decyzji dla inwestorów o pozwolenie na budowę,
  5. w dziedzinie spraw społecznych: współpracą z organizacjami pozarządowymi, poradnictwem dla osób z niepełnosprawnościami, nieodpłatną pomocą prawną, opieką nad dziećmi w wieku do lat 3, wydawaniem Kart Dużej Rodziny, Siemianowickiej Karty Rodzinnej 3 i więcej oraz Karty Seniora 60 plus, wypłatą świadczeń,
  6. w dziedzinie spraw obywatelskich: sprawami związanymi z meldunkiem i wydaniem dowodu osobistego,
  7. w dziedzinie spraw mieszkaniowych: przydziałem mieszkań, wynajmem lokali użytkowych.
  8. w dziedzinie spraw komunalnych: zezwoleniami na zbieranie/przetwarzanie/ wytwarzanie odpadów, opłatami za odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  9. w dziedzinie rejestracji stanu cywilnego: rejestracją noworodków oraz zgonów,
  10.  w dziedzinie ochrony środowiska: wydawaniem kart wędkarskich, dotacjami do zmiany ogrzewania oraz programem Czyste Powietrze.

Więcej informacji o zakresie działalności Urzędu znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej, w zakładce organizacja. Po kliknięciu na nazwę wydziału otworzy się jego strona www, na której znajdziecie Państwo m.in. dane teleadresowe wydziału, nazwiska pracowników i godziny obsługi mieszkańców.

5. Lokalizacje pętli indukcyjnych

W Urzędzie Miasta Siemianowice Śląskie zainstalowane są pętle indukcyjne. Pętla indukcyjna jest jednym ze środków wspomagania słuchu. Klienci Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie, którzy korzystają z aparatów słuchowych, mogą już komfortowo załatwiać swoje sprawy.

Lokalizacje budynków, w których znajdują się pętle indukcyjne:

  1. Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 10,
  2. Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Michałkowicka 105,
  3. Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 1,
  4. Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, Urząd Stanu Cywilnego, Al. Sportowców 1,
  5. Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, Referat Świadczeń, ul. Wyzwolenia 17.

Miejsca w budynkach Urzędu, w których podłączone są pętle indukcyjne oznaczone są takim piktogramem

Każdy klient, który podczas załatwiania spraw urzędowych zgłosi pracownikowi Urzędu Miasta potrzebę skorzystania z pętli indukcyjnej otrzyma takie wsparcie.

6. Deklaracja dostępności

https://www.siemianowice.pl/deklaracja.html

7. Plan działania na rzecz poprawy dostępności

Zarządzenie w sprawie przyjęcia Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2021

8. Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) publikujemy Raport o stanie zapewnienia dostępności Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie – stan na dzień 1.01.2021 r.


9. Wnioski o zapewnienie dostępności

Informacja o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.

Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Urząd Miasta Siemianowice Śląskie o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej. Z tej formy ma prawo skorzystać każdy klient Urzędu. Taka forma zgłoszenia ma wyłącznie charakter informacyjny.

Przykładowy wzór wniosku dotyczący informacji o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej znajduje się na dole strony.


Zapewnienie dostępności na wniosek

Kto może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno- komunikacyjnej?

Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wniosek
o zapewnienie dostępności może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego.

WAŻNE – warunkiem złożenia wniosku jest posiadanie interesu faktycznego wobec instytucji, do której wnosi się wniosek
o zapewnienie dostępności. Interes faktyczny to potrzeba skorzystania z usług świadczonych przez Urząd Miasta Siemianowice Śląskie.
 
Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy; czyli Twoje imię i nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail (jeśli posiadasz),
  • wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym, czyli co przeszkadza lub uniemożliwia Ci w korzystaniu w pełni z usług świadczonych przez Urząd,
  • wskazanie sposobu kontaktu z Wnioskodawcą, czyli jak można się z Tobą skontaktować,
  • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, czyli w jaki sposób według Ciebie należałoby zlikwidować istniejącą barierę – jeżeli dotyczy.


Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. 
Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to Urząd Miasta niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Urząd zaproponuje rozwiązanie alternatywne wraz z uzasadnieniem.

Złożenie wniosku 

Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno – komunikacyjnej można składać:

  • drogą pocztową na adres: Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 10, 41-100 Siemianowice Śląskie;
  • osobiście w kancelariach podawczych Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie znajdujących się przy ul. Jana Pawła II 10 oraz ul. Michałkowickiej 105 w Siemianowicach Śląskich; 
  • drogą elektroniczną na adres: ratusz@um.siemianowice.pl
  • poprzez korzystanie z elektronicznej skrzynki podawczej: https://www.sekap.pl/login.seam?cid=664

Tryb odwoławczy 

W przypadku, gdy Urząd Miasta nie zapewnił Ci dostępności w sposób wskazany we wniosku lub nie zapewnił Ci dostępu alternatywnego to masz prawo złożyć skargę na brak dostępności. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami masz 30 dni na złożenie skargi, licząc od daty upływu terminu na zapewnienie dostępności przez Urząd Miasta Siemianowice Śląskie.

Do kogo składasz skargę na brak dostępności?

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – rozpatrywanie skarg na brak dostępności podmiotów publicznych należy do zadań Prezesa Zarządu PFRON. Skargi powinny być składane do Oddziałów PFRON, właściwych terytorialnie dla podmiotów publicznych.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Przykładowy wzór wniosku o zapewnienie dostępności znajduje się na dole strony.


Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej.

Kto może złożyć wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności?
Każda osoba w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie lub ich elementów może:

  • poinformować o braku dostępności,
  • złożyć wniosek o zapewnienie dostępności,
  • złożyć skargę na brak zapewnienia dostępności.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

  • dane kontaktowe wnioskodawcy
  • wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo,
  • wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
  • wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki – nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku 
o zapewnienie dostępności.

Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, to Urząd Miasta niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku Urząd musi zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.

Złożenie wniosku

Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej można składać:

  • drogą pocztową na adres: Urząd Miasta Siemianowice Śląskie, ul. Jana Pawła II 10, 41-100 Siemianowice Śląskie;
  • osobiście w kancelariach podawczych Urzędu Miasta Siemianowice Śląskie znajdujących się przy ul. Jana Pawła II 10 oraz ul. Michałkowickiej 105 w Siemianowicach Śląskich;
  • drogą elektroniczną na adres: ratusz@um.siemianowice.pl
  • poprzez korzystanie z elektronicznej skrzynki podawczej: https://www.sekap.pl/login.seam?cid=664

Tryb odwoławczy

Gdy Urząd Miasta Siemianowice Śląskie nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:

  • w sposób i w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy) albo
  • w sposób i w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym) albo
  • z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu, klient ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do organu nadzorującego – Prezydenta Miasta Siemianowice Śląskie.

Po wyczerpaniu wszystkich możliwości skargę można przesłać także do Rzecznika Praw Obywatelskich. Termin na wniesienie skargi to 30 dni – w pierwszym i w drugim przypadku liczony od upłynięcia terminów, natomiast w trzecim przypadku termin ten liczony jest od dnia otrzymania zawiadomienia.