Wydział Polityki Społecznej
ul. Michałkowicka 105, pok. 36
tel. 32-7605-389, 32-7605-385
Wydział Polityki Społecznej – zakres działań:
Ochrona zdrowia:
- współpraca z samodzielnymi publicznymi i niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej w mieście,
- współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- zabezpieczanie opieki hospicyjnej dla mieszkańców miasta,
- współpraca z aptekami na terenie miasta,
- podejmowanie działań w celu zapobiegania epidemiom,
- współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym,
- podejmowanie działań i współpraca z instytucjami i środowiskami lokalnymi w dziedzinie promocji zdrowia.
Sprawy społeczne:
- współpraca z domami pomocy społecznej,
- udzielanie i rozliczanie dotacji na działania w obszarze polityki społecznej,
- nadzór merytoryczny i współpraca z Wielofunkcyjną Placówką Opiekuńczo-Wychowawczą, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej oraz Żłobkiem Miejskim,
- prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych działających na terenie miasta,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz ludzi chorych, potrzebujących opieki i pomocy,
- przekazywanie i rozliczanie dotacji dla placówek opiekuńczo – wychowawczych i rodzin zastępczych,
- przekazywanie i rozliczanie dotacji dla Domów Pomocy Społecznej
- Karta Dużej Rodziny
- Siemianowicka Karta Rodzinna
- nadzór nad stowarzyszeniami mającymi siedzibę na terenie miasta Siemianowice Śląskie
- współpraca z mniejszościami narodowymi i etnicznymi
Pomoc osobom niepełnosprawnym:
- stwarzanie warunków do wyrównywania różnic między osobami niepełnosprawnymi a pełnosprawnymi, ich integracji społecznej oraz przeciwdziałanie ich wykluczaniu społecznemu,
- inicjowanie i koordynacja realizacji programów oświatowych, kulturalnych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży, będących osobami niepełnosprawnymi,
- analiza potrzeb osób niepełnosprawnych,
- przekazywanie osobom niepełnosprawnym informacji o przepisach prawa dotyczących osób niepełnosprawnych oraz możliwościach podjęcia nauki i pracy przez te osoby.
Przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomanii:
- opracowywanie Miejskiego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi,
- gospodarowanie środkami Funduszu Przeciwdziałania Alkoholizmowi,
- kontrola i koordynowanie prawidłowości realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- obsługa administracyjna Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- kierowanie do Sądu wniosków o leczenie przymusowe,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
- opracowywanie Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii,
- kontrola i koordynowanie prawidłowości realizacji zadań wynikających z Miejskiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii,
- współpraca z organizacjami i instytucjami publicznymi w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii,
- prowadzenie działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Świadczenia rodzinne
- prowadzenie postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, zaliczki alimentacyjnej oraz Funduszu Alimentacyjnego,
- organizowanie systemu wypłat przyznanych świadczeń rodzinnych,
- dbałość o zwrot nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, zaliczki alimentacyjnej oraz Funduszu Alimentacyjnego,
- kontrola poprawności wydawanych decyzji i wypłacanych na tej podstawie środków finansowych,
- prowadzenie sprawozdań rzeczowo–finansowych o zadaniach zrealizowanych ze środków budżetu państwa w zakresie świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, zaliczki alimentacyjnej i Funduszu Alimentacyjnego,
- sporządzanie analiz finansowych,
- sporządzanie rocznych planów wydatków,